Засега няма споразумение по Директивата за теглата и размерите на камионите
На срещата министрите на транспорта от ЕС са обсъдили пътната безопасност, теглото и размерите на тежкотоварните превозни средства, морската безопасност, хармонизирани информационни системи и използването на капацитета на железопътната инфраструктура.
Ключов резултат от срещата е одобрението на заключенията от специалния доклад на Европейската сметна палата относно целите на ЕС за пътна безопасност, който подчертава недостатъчния напредък в намаляването на смъртните случаи по пътищата. Министрите също така са взели под внимание доклада за напредъка по проектодирективата относно ефекта в целия ЕС на лишаването от права за управление на МПС. Въпреки това, няма голям напредък в политиките, касаещи автомобилния транспорт.
Важна точка от дневния ред са били предложените изменения на Директивата относно теглата и размерите на тежкотоварните превозни средства, част от законодателния пакет на Комисията за екологизация на товарния транспорт. За съжаление министрите не са успели да постигнат съгласие по този въпрос. Държавите членки са изразили загриженост относно увеличеното използване на дълги камиони в ЕС и допълнителните увеличения на теглото, необходимо за превозни средства, оборудвани с алтернативни технологии за задвижване.
Въпреки че на срещата е постигнат напредък по отношение на морската безопасност, вътрешните водни пътища и железопътния транспорт, секторът на автомобилния транспорт не е отбелязал законодателен успех и предстоящото унгарско председателство на ЕС ще продължи да разглежда тези висящи въпроси.
Стагнацията разочарова германските превозвачи
Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL), представляваща германската индустрия за автомобилни превози на товари, изрази значително разочарование от липсата на напредък. BGL критикува неуспеха на Съвета да постигне незабавни спестявания на CO2 чрез удължаване на дължината на съчленените камиони с около 10%, без да има допълнително натоварване на инфраструктурата.
Асоциацията призовава министрите на транспорта на ЕС да създадат стратегия и график, за да направят алтернативните задвижвания по-привлекателни, без да се намалява капацитета на полезен товар.
История на Директивата за теглата и размерите
Директивата за теглата и размерите (96/53/EC) беше въведена през 1996 г. от Европейския съюз, за да стандартизира максималните тегла и размери на тежкотоварните превозни средства в държавите-членки, с цел улесняване на трансграничния транспорт и осигуряване на лоялна конкуренция.
През 2015 г. Директива 2015/719 въведе изменения, позволяващи на аеродинамичните устройства и двигателите с алтернативно гориво да подобрят енергийната ефективност и да намалят емисиите.
Настоящото предложение в рамките на „Пакета за екологични товарни превози“, което беше прието през юли 2023 г., има за цел да направи допълнителни промени за насърчаване на превозни средства с нулеви емисии (ZEV) чрез разпределяне на допълнителни квоти за тегло и увеличаване на дължините за такива превозни средства.
Предложеното изменение на директивата получи силен отзвук от заинтересованите страни в транспортната индустрия. Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) подкрепя тези промени, като подчертава необходимостта от пълно разпределяне на допълнителното допустимо тегло за ZEV и от увеличаване на ограничението за тегло на ос до 12,5 тона.
ACEA също така подкрепя разширяването и опростяването на използването на по-дълги и по-тежки превозни средства съгласно Европейската модулна система (EMS), за да се създадат равни условия с тези при превозните средства с конвенционално задвижване и да се подобри конкурентоспособността на моделите с нулеви емисии.
Няколко европейски железопътни асоциации обаче, включително Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) и Международният железопътен съюз (UIC), изразиха остро противопоставяне на предложените промени.
Те са възложили проучване, което предвижда пренасочване на до 21% от товарите от железопътен към автомобилен транспорт, ако промените бъдат приложени, което води до значително увеличение на емисиите на CO2, на разходите за поддръжка на пътищата и до логистична неефективност.
Железопътните асоциации твърдят, че предложените мерки са неприложими и биха могли да подкопаят целите на Зелената сделка на ЕС чрез насърчаване на автомобилния транспорт. Те препоръчват запазване на сегашното максимално брутно тегло от 40 тона за тежкотоварни превозни средства, с изключение на превозните средства с нулеви емисии, и осигуряване на оперативна съвместимост между различните видове транспорт в подкрепа на устойчив и енергийно ефективен товарен транспорт.
Източник: kamioni.bg