Тест: Scania Take Charge Norway
Take Charge Norway се проведе недалеч от норвежката столица Осло и в продължение на седмица даде възможност на 60 европейски журналисти (сред които и представител на списание КАМИОНИ), разделени на няколко групи, да изпробват като водачи в реални пътни условия електрическите камиони на Scania. На разположение бяха разнообразни конфигурации, а всичките 6 композиции бяха почти напълно натоварени.
Броят на електрическите камиони Scania с норвежка регистрация непрекъснато ще се увеличава, а по време на представянето в Осло, домакините споделиха опита от използването на електрически камиони на редица свои клиенти от различни отрасли.
Най-големият клиент в Норвегия на електрическите камиони на Scania e най-голямата компания за дистрибуция на храни в страната ASKO, която бе и партньор на шведския производител в Take Charge Norway и част от камионите в теста бяха от нейния парк.
На разположение за тест в Осло бяха общо 6 електрически камиона и композиции: шаси-кабина с надстройка Scania 45R B6X2*4NB; влекач с полуремарке Scania 40S A4X2NB; влекач с полуремарке Scania 40R A4X2NB; влекач с полуремарке Scania 45R A4X2NB; шаси-кабина с надстройка Scania 40R B6X2*4NB; шаси-кабина с надстройка Scania 45R B6X2*4NB, която теглеше и ремарке с централно разположени оси.
Или готови да докажат предимствата на електрическите камиони Scania бяха три двуосни влекача и три триосни шаси-кабини от двете върхови серии на производителя R и S и с двата мощностни варианта на силовата линия – 40 и 45. Електрическите камиони от новото поколение на шведския производител могат да бъдат доставени както с R, така и с S кабина, която осигурява на водача на водача най-висок комфорт. Те се предлагат в конфигурации 4×2 за влекачите и 6×2 при шаси-кабините. Минималното междуосие е от 4150 до 6350 мм, допустимата максимална маса до 74 тона.
Всичките тежки електрически камиони на Scania се задвижват от новия електродвигател EM C3-6 с постоянно възбуждане, който е съчетан с 6-степенна автоматична предавателна кутия, сменяща предавките без прекъсване на силовия поток. Вариантите 40R и 40S са с продължителна мощност на електродвигателя 400 кВт и пикова мощност от411 кВт. Максималният въртящ момент тук е 2800 Нм. При 45R и 45S тези показатели са съответно 450 кВт, 511 кВт и 3500 Нм.
Заявеният от производителя максимален пробег с едно зареждане е до 350 км, при общо тегло от 40 т и до 250 км при 64 т и до 529 км при 29 т. Брутният капацитет на батериите е 624 кВтч, а нетният – 468 кВтч.
Батериите при новото поколение електрически камиони на Scania са собствено производство и според производителя трябва да издържат 1,3 млн. км, колкото е животът на камиона. Те са литиево-йонни с призматична форма, а предлаганите пакети са с капацитет 416 или 624 кВтч при приблизително 83% използваема енергия.
Тестовият маршрут в Норвегия бе с дължина 185 км и бе изключително предизвикателен, интересен и разнообразен. Домакините бяха избрали той да преминава през терени с доста сложна топография – с редуващи се продължителни наклони при изкачване и спускане, като денивелацията беше близо 500 м. Това от една страна трябваше да демонстрира мощностните и динамични качества на тежките електрически камиони на Scania, а от друга – как с умело боравене с уредите за управление и с рекуперацията на енергия може да се постигне по-дълъг пробег с едно зареждане.
Отделно на моменти тестовият маршрут преминаваше по тесни двупосочни пътища с множество остри завои и редуващи се едно след друго качвания и спускания. Там можеха да се усетят стабилността и безпроблемната управляемост на новите електрически камиони на шведската мрака. Безупречната работа на всички системи за сигурност и в помощ на водача пък най-добре можеше да се усети на правите магистрални участъци, каквито също имаше в тестовия маршрут.
Източник: kamioni.bg