Новият Volvo FH Aero – еталонът за енергийна ефективност
Премиерата на новия Volvo FH Aero бе в края на януари и началото на февруари в Гьотеборг – родното място на шведската марка. В продължение на седмица Volvo FH Aero и още много новости около тежката гама камиони на Volvo бяха представени пред журналисти от регионите, в които компанията оперира по целия свят.
Списание КАМИОНИ бяха на място, като в рамките на събитието имаше възможност за кратки тестови шофирания не само с FH Aero, а и с още една икона – могъщия FH16, който получава още по-мощен и вече 17-литров двигател.
Когато завесата в Гьотеборг се вдигна сред светлини и ефекти на сцената изплува впечатляващият силует на новия Volvo FH Aero във версия на класически влекач 4х2, предназначен за превози на дълги разстояния. Веднага впечатление направи обновеното и модерно лице на камиона. Върху новата предна решетка – долу, блести лесно разпознаваемо лого Volvo Iron Mark, което е най-голямото, поставяно върху камион Volvo досега. Под челното стъкло пък се откроява голям хромиран надпис Volvo.
Новият Volvo FH Aero допълва гамата FH и ще се предлага в четири варианта – дизелова версия, работеща и на биогориво, версия на природен газ и биогаз, наградена електрическа версия и разбира се – като FH16 с новия 17-литров двигател с мощност 780 к.с., който прави Volvo FH Aero най-мощния сериен камион.
При всички варианти на задвижване – електрическо, на газ или на дизел, благодарение на подобрената аеродинамика и новите технологии, FH Aero може да постигне с до 5 % по-ниска консумацията на енергия и по-ниски вредни емисии в сравнение със сегашните версии на модела FH. Как конструкторите и инженерите на Volvo Trucks са постигнали тези резултати.
Aero кабината
Европейските регулации позволиха по пътищата в ЕС да се движат по-дълги композиции. Това пък развърза ръцете на производителите, които погледнаха по-смело към удължените и по-аеродинамични кабини.
Затова предната част на кабината на Volvo FH Aero е удължена с 24 сантиметра в сравнение със стандартния FH. Разликата е лесно забележима, когато кабината се гледа в профил. Вижда се как предната част – от долния край на челното стъкло до бронята, е изнесена напред и наклонена назад. В резултат на това предните ръбове и ъгли на кабината са с много по-големи закръгления от преди, което веднага се е отразило на аеродинамиката и разходът на гориво е снижен с до 5%.Една трета от загубите при движение на вариантите с ДВГ, казват от Volvo Trucks, идват от челното съпротивление. И това е в нормални пътни условия. За електрическите камиони делът на тези загуби достига до 50 на сто от общите загуби на енергия. За по-доброто въздушно обтичане на новата кабина допринасят и новата предна решетка с големи отвори, и специално проектираните и променени хлабини между елементите на предната маска, бронята и уплътненията между тях.
Подобрената аеродинамика не само води до по-нисък разход на гориво, но и осигурява повишена стабилност при ветровити условия. При електрическия FH Aero Electric оптимизираната аеродинамика е полезна при движение по инерция. Благодарение на нея се увеличава степента на рекуперацията на енергия към батерията по време на забавяне или спускане по наклон.
Кабината при FH Aero ще се предлага в обичайните варианти – Low sleeper cab, Sleeper cab, Globetrotter cab, Globetrotter XL cab и разбира се – Globetrotter XXL cab. При Globetrotter XXL задната част на кабината е удължена с 250 мм, което позволява по-широк и по-комфортен матрак на леглото. XXL се предлагаше и досега. Заради действащите регулации обаче това удължение от 250 мм беше за сметка на товарната дължина на шасито, тъй като удължената кабина трябваше да се вмести в максималната габаритна дължина на влекача.
Видимите новости във вътрешността на кабината не са много, но не веднъж сме подчертавали, че интериорът при последното поколение на FH е доста иновативен, съвременен и ергономичен. FH Aero идва с нова инфотеймънт система с нов, по-бърз и с надградени функции сензорен дисплей на централната конзола. Информационно-развлекателната система може да бъде персонализирана в зависимост от индивидуалните нужди на водача. Надградена е и озвучителната система от 6 първокласни висококачествени високоговорителя, с нов усилвател и суббуфер.
Volvo Trucks започва да предлага и нова фабрична навигационна система с подобрени карти, адаптирани към специфичните нужди на камионите, при която актуализацията на картите ще става автоматично. Актуализациите в интериора на кабината включват и интегрирана вдясно над челното стъкло микровълнова печка, както и USB-C изводи за зареждане на устройства.
Още редица практични и улесняващи живота на борда елементи има в интериора на новата кабина. Капакът под предната решетка пък след отваряне, освен че улеснява достигането за обслужване на чистачките и предното стъкло, се превръща в удобна пейка за почивка, в която дори има стойки за чашата с кафе.
От Volvo Trucks заявиха, че флагманът FH щепродължи да се предлага и със стандартната, неудължена кабина в зависимост от търсенето на различните пазари. FH Aero ще бъдат пуснат поетапно на пазарите през 2024 – 2025 г. в четири версии – FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero с ДВГ на газ и, разбира се, като FH16 Aero. Продажбите започват в края на март 2024 г.
И камери за обратно виждане
С пускането на FH Aero Volvo става поредният производител на камиони, който въвежда система от камери за обратно виждане и премахва познатите огледала от предната част на кабината. Ползите от това са много и са известни. Volvo Camera Monitor System осигурява по-добра аеродинамика, по-широко зрително поле на водача, по-малко слепи зони около автомобила, по-малка вероятност за механични повреди от клони и препятствия, по-реален образ и по-добра видимост – независимо от атмосферните условия и осветеността навън… При композиция с полуремарке или ремарке системата от камери автоматично предлага панорамен изглед в завой, в който може да се проследи траекторията на завиващото ремарке, което се вижда изцяло и по всяко време.
Volvo Camera Monitor System работи с камери, монтирани от външната страна над A-колоната. От страната на водача камерата е една, а от страната на пътника – освен основната има и ъглова камера. Камерите осигуряват основен или широкоъгълен изглед назад. Обективите им се подгряват автоматично при обледеняване и влага.
Изображенията от камерите се извеждат на двата дисплея в кабината, разположени зад А-колоните. Екраните са разположени точно там, накъдето по навик гледа водачът, ако камионът е оборудван с конвенционални огледала. Левият дисплей е по-малък, за да не ограничава зрителното поле на водача, но площта му е предостатъчна, уверихме се при тестовете в Гьотеборг. На двата екрана в кабината системата предлага основен или широкоъгълен изглед, който е полезен при различни маневри. Системата реагира автоматично и променя изображението в различни ситуации, а напречни прекъснати линии върху екраните маркират местоположението на задния мост върху пътя, края на влекача, задния ръб на ремаркето. При прецизни маневри системата от камери позволява да се уголеми мащабът на изображението за по-фокусиран изглед или да се смали за по-широкоъгълен изглед.
Volvo Camera Monitor System може да се управлява ръчно – от бутони на шофьорската врата или от сензорния екран от страната на водача. Когато камионът е паркиран, системата за наблюдение с камери може да се активира в режим на видеоохрана, за да може водачът да следи какво се случва около камиона.
Премахването на традиционните огледала води до по-добра пряка видимост, тъй като корпусите им вече не намаляват зрителното поле. Системата от камери осигурява по-добър изглед назад при дъжд, а също при ярка слънчева светлина. Далеч по-качествено изображение, отколкото при традиционните огледала, е налице и нощем, благодарение на използването на инфрачервена светлина.
Задвижванията
Общо 12 са вариантите за избор на двигател и задвижване при FH Aero. Електрическата версия е с познатата силова линия със сумарна максимална мощност на електродвигателите 490 кВт (666 к.с.). При версията на втечнен природен газ двигателят G13 се предлага с мощност 420, 460 или 500 к.с. Изборът при доказаният 6-цилиндров редови дизелов двигател D13 е между максимална мощност 420, 460, 480, 500 и 540 к.с. При версиите с мощност 420, 460 и 500 к.с. се предлага и I-Save – енергоспестяващото изпълнение на влекача. Volvo FH Aero с мощност 480 к.с. пък е наличен само като I-Save.
12-степенната автоматизирана предавателна кутия I-Shift се предлага в 6 варианта, разчетени за обща допустима максимална маса на превозното средство от 44 до 100 т. Версията с допълнителни пълзящи предавки позволява пък общо тегло на композицията до 325 тона. Два от вариантите на I-Shift са с повишаваща предавка, а моделът SPO2812 Dual Clutch е с повишаваща предавка и познатия двоен съединител за бърза и без загуби смяна на предавките.
Налице са и всички познати функции, които допринасят за високата ефективност на силовата линия или за стабилност, комфорт, управляемост и сигурност на пътя – като пакета от мерки I-Save, облачно базираната топографска система I-See, ефективната силова линия I-Torque и кормилното управление Volvo Dynamic Steering. Обновената спирачна система с патентовани от Volvo спирачни дискове без съпротивление пък допринася за подобряването на спирачните качества и същевременно се намалява консумацията на енергия и нивото отделяните емисии.
При FH Aero шведският производител ще акцентира все повече и на абонаментната услуга My Business Apps, която вече е представена на повечето пазари Volvo Trucks. Тя позволява на клиентите да изтеглят и инсталират приложения, свързани с бизнеса, идващи от различни доставчици, и да ги използват на дисплея на централната конзола в кабината. Това носи реални ползи за ефективен пробег при ежедневната експлоатация на камиона.
Чрез Volvo Connect пък нова услуга за наблюдение на състоянието на гумите предоставя на операторите на флотилиите пълен поглед върху камиона и ремаркето, намалявайки риска от аварии, престои и разходи.
На пистата
По време на представянето на новия FH Aero в Гьотеборг домакините дадоха възможност на присъстващите журналисти да тестват като водачи голяма част от гамата на Volvo Trucks.
Мястото на действието бе дългата няколко километра писта във Volvo Trucks Experience Centre, която предлага всичко – сериозни наклони при изкачване и спускане, остри виражи, дълги прави отсечки…Налични за тестове бяха както варианти на новия Volvo FH Aero с всички типове задвижвания, така и самосвали, като всички превозни средства са със сериозен товар.
Десертът в теста и най-желан, разбира се, бе новият FH16 Aero с новия 17-литров дизелов двигател с мощност 780 к.с. и максимален въртящ момент 3800 Нм. Влекачът теглеше две полуремаркета при обща дължина на композицията от 34,5 м и общо тегло 64 т – нещо, често срещано в Скандинавия. Истинско удоволствие бе да се усети как могъщият двигател изтегля тежката композиция по наклон от 10%.
А точно с тази конфигурация можеше да се оцени прецизната и впечатляваща работа на Volvo Camera Monitor System. Дори и в най-острите завои в зрителното поле, показано на екраните в кабината, водачът вижда цялата извиваща се като змия композиция.
Източник: kamioni.bg