26.09.2023

IRU поиска гратисен период за новите смарт тахографи

Но предвид закъсненията в осигуряването на наличности от SMT2 устройства, IRU поиска от Европейската комисия да препоръча на държавите-членки да осигурят гратисен период за въвеждането им до края на 2023 г., за да се предотврати блокирането на десетки хиляди нови камиони и автобуси.

Новият SMT2 идва с множество подобрения. В сравнение със смарт тахограф версия 1 (SMT1), версия 2 включва допълнителни функции като автоматична регистрация на преминаването на границите, както и възможност за контролните органи да преглеждат данните му от разстояние.

SMT2 ще бъде ключов инструмент за наблюдение на съответствието с правилата на ЕС за шофиране и време за почивка, както и за спазванеот на правилата за каботаж и дори командироването на шофьори.
Директорът на IRU за застъпничество в ЕС Ралука Мариан каза: „Нашият сектор очаква с нетърпение интелигентния тахограф версия 2.

„Наред с други предимства, новите му функции ще могат да намалят броя на крайпътните проверки и да подобрят условията на работа на шофьорите и служителите на реда, като се насочат само към по-честите нарушители, и тези с тежки провинения. Това е идеален сценарий, за който IRU отдавна пледира.
„Но закъсненията в доставката на новите тахографи може да блокират между 20 000 и 40 000 превозни средства, които трябва да бъдет регистрирани до края на 2023 г.“

„Подобно блокиране е неприемливо. Това означава забавяне в получаването на нови превозни средства, което може съществено да повлияе на планирането на транспортните оператори и следователно на капацитета на ЕС за превоз на пътници и товари“, добави тя.

Дори ако държава-членка едностранно реши да приеме по изключение регистрацията и движението на нови превозни средства, оборудвани с устройства SMT1, транспортните оператори могат да бъдат глобени, ако пресичат границите на държави-членки, които следват различен подход.

Възможно решение

В писмо, изпратено до комисар Адина Валеан миналата седмица, IRU призова Европейската комисия да препоръча на държавите-членки да осигурят по изключение гратисен период до края на 2023 г. за инсталиране на SMT2 устройства в превозни средства, регистрирани от 21 август, както за национални, така и за кръстосани -трансгранични превози, поради забавяне на доставката на новия смарт тахограф.

По време на гратисния период новите превозни средства, оборудвани с предишната версия на тахографа, SMT1, следва да бъдат временно приети за регистрация успоредно с превозните средства, оборудвани с SMT2, при условие че бъдат преоборудвани с устройства SMT2 до края на гратисния период.

Освен това, правоприлагащите органи не трябва да налагат санкции на транспортни компании за експлоатация на превозни средства, регистрирани от 21 август нататък с устройства SMT1 по време на гратисния период.
Ако новите най-съвременни превозни средства бъдат блокирани от регистрация с устройства SMT1, това ще попречи на работата на по-екологични превозни средства, застрашавайки европейските цели за намаляване на CO2.

„Нашият сектор иска от ръководството на Европейската комисия да предотврати смущенията в мрежите за мобилност и веригите за доставки на ЕС, както и да спести на транспортните оператори неоправдани глоби“, каза Ралука Мариан.

Няколко държави-членки на ЕС, включително Германия, Испания и Швеция, решиха едностранно да въведат гратисни периоди. Въпреки че това е добра стъпка, липсва хармонизация по отношение на продължителността и условията, при които ще действат гратисните периоди.

„Положителният ход на няколко държави-членки да намерят прагматични решения на фактически проблем е добра причина, поради която Европейската комисия трябва да покаже лидерство и да координира хармонизирано изключение, което позволява регистрацията и използването на нови превозни средства, оборудвани с устройства SMT1, до края на година. Излишно е да казвам, че разходите за преоборудване на тези превозни средства с устройства SMT2 трябва да се поемат от производителите, тъй като те имат задължението да предоставят съвместими превозни средства“, подчерта Ралука Мариан.

Още по-голяма криза се задава на хоризонта

В допълнение към текстовете, насочени към нови тежкотоварни превозни средства, последната поправка на правилата на ЕС за времето за шофиране и почивка определя и крайни срокове за преоборудване на превозни средства, регистрирани преди 21 август. Тези крайни срокове са между края на 2024 г. и август 2025 г., в зависимост от типа на автомобила.

Като се имат предвид настоящите предизвикателства за оборудването на нови превозни средства със SMT2, IRU предвижда забавяне в предоставянето на устройства SMT2 за преоборудване и на превозните средства, които вече се движат по пътищата на ЕС.

„Тъй като новият интелигентен тахограф най-вероятно няма да бъде широко достъпен за преоборудване до началото на 2024 г., ние молим Европейската комисия да създаде система за наблюдение на преоборудването на превозни средства, за да предотврати очертаващата се криза. Това може да породи дори по-голям проблем от настоящия. Очакваме, че между 1,5 и 2 милиона превозни средства ще се нуждаят от преоборудване, а прозорецът за това става все по-малък и по-малък поради закъсненията“, заключи Ралука Мариан.

 

Источник: kamioni.bg