Транспортни организации призоваха ЕС да ускори приемането на Директивата за теглото и размерите
ACEA, AVERE, Hydrogen Europe и Transport & Environment (T&E) подчертаха спешността на приемане на общ подход към директивата в подкрепа на навлизането на пазара на тежкотоварни превозни средства с нулеви емисии (ZEV). Актът бе осъществен със съвместно писмо, адресирано до унгарското председателство на Съвета на Европейския съюз и до министрите на транспорта на всички 27 страни членки на ЕС.
Директивата, която определя стандартите за размерите на превозните средства и ограниченията за теглото им по пътищата на ЕС, е от ключово значение за прехода към камиони с нулеви емисии. Към първата половина на 2024 г. ZEV представляват само 1,9% от новите регистрации на камиони в ЕС. За да се изпълнят целите на ЕС за намаляване на емисиите на CO2 от тежкотоварни превозни средства до 2030 г., поне една трета от всички нови регистрации трябва да са на камиони с нулеви емисии.
В писмото се подчертава значението на преразглеждането на директивата, за да се осигури неограничен достъп на ZEV до пътната мрежа на ЕС, заедно с стимулите за повишено тегло и други необходими корекции, като същевременно се минимизира въздействието им върху износването на пътя.
Според подписалите документа, бързото приемане на общия подход е от съществено значение за поддържането на съгласуваност със съществуващото законодателство на ЕС и за улесняване на междуинституционалните преговори, които ще започнат в началото на 2025 г.
Призовавайки Съвета на ЕС да действа, организациите подчертаха, че преразглеждането на директивата е необходимо за насърчаванетп на растежа на ZEV в тежкотоварния сектор, който ще играе критична роля за постигане на целите на Европа за декарбонизация. Те призоваха Съвета да финализира общия подход до края на 2024 г., за да се гарантира напредък в преговорите.
Източник: kamioni.bg